Nejen ale živnostníci v dnešní době proto využívají sdílená pracovní místa. Ušetří za celoroční pronájem prostor. Kanceláří je tím pádem ale nedostatek, a proto v Praze přibývají tak zvaná coworkingová centra. Společná pracovní centra využívají nejen velké firmy, ale právě i pracující na volné noze i sturtupy.
Na tuzemském trhu se sdílenými kancelářemi se do konce letošního roku vyloupne nový lídr. Bude jím nadnárodní společnost International Workplace Group, která chystá během následujících měsíců v Praze otevřít tři coworkingová centra o rozloze větší než deset tisíc metrů čtverečních.
Na krátkodobý pronájem tak bude kancelářských prostor v hlavním městě více než šedesát tisíc metrů čtverečních. To je za poslední rok nárůst takových míst o více než 65 procent. Provozovatelé takových míst tvrdí, že rozhodně nemají o klienty nouzi. WorkLounge centra mají dokonce dvě své stávající pobočky zcela plné a na novou, kterou právě vytvořili v Karlíně, mají poptávky dnes a denně. Jen několik málo volných míst pak mají například provozovatelé center ImpactHub. Vzhledem k vysoké poptávce i oni zvažují otevření dalšího prostoru pro tyto účely.
Podle analytiků se budou světové coworkingové platformy již v brzké budoucnosti zaměřit na další města, jako je například právě Brno. Tuzemské firmy ale již nyní mají provozovny napříč celou republikou, nicméně nejsou zase až tak velké. Místní poskytovatelé takových center se zaměřují spíše na jednotlivce, takže slouží spíše několika desítkám lidí, spíše z řad živnostníků.
Výhody sdílených pracovních prostor
• Výhodou těchto pracovišť je samozřejmě flexibilita. Ti, kteří místa využívají, zde nemusí podepisovat klasické nájemní smlouvy třeba na pět let, ale mohou si zde svoje členství vyřídit v podstatě na libovolnou dobu.
• Vzhledem k současnému rychlému vývoji na poli technologie nemá nikdo z podnikatelů představu o tom, jak dlouho budou prostory potřebovat a jak se jejich byznys bude nadále vyvíjet.
• Tou největší výhodou však je, že ti, kteří místa využívají ušetří. Ať už tedy na pronájmu velkých prostor, tak i na vybavení. Nejedno coworkingové centrum pak pořádá semináře, školení a další společné vzdělávací aktivity, které pomohou nejen se znalostmi, ale i v rozvoji obchodních kontaktů.