Asi nikdo nepochybuje o tom, že investování na trhu akcií a cenných papírů je poměrně riskantní. Nikdy nemůžete s jistotou vědět, zda ty akcie, které jste koupili za pěkné peníze, nebudete za pár měsíců prodávat za pár korun, protože daná firma zbankrotovala.
Naštěstí existují určité ukazatele, které nám mohou napovědět, kterým směrem se bude vývoj trhu ubírat. Jedním z těch nejpoužívanější je market profile. Ten může pomoci i poměrně nezkušenému člověku, aby zbytečně nepřišel o peníze. O co se jedná?
Jde o soubor dat, která ukazují vývoj daného podniku od jeho založení po současnost. Jejich studiem pak můžeme alespoň trochu předvídat budoucí vývoj. To jde však pouze tehdy, pokud máme skutečně všechna kompletní data.
Patří sem především vývoj jeho ceny akcií. Z toho můžeme vyčíst, zda měla jejich cena dlouhodobě spíše stoupající nebo klesající trend. A můžeme zjistit, zda je zrovna uprostřed sestupu, nebo zda momentálně stoupá.
Dále je tu zisk, kterého daná firma dosáhla, opět za celé časové období od svého založení po současnost. Zde se opět musíme dívat spíše na dlouhodobý trend, než na krátkodobý. Je totiž možné, že v jednom období zisk poněkud klesne, ale celkově má stoupající tendenci.
Dále tu máme portfolio výrobků a jejich prodané množství. Je firma diverzifikovaná, nebo se úzce specializuje jen na jeden typ zboží? A jdou její výrobky na odbyt?
A to samozřejmě není všechno. Nyní je potřeba tato data srovnat s daty konkurenčních firem, podnikajících ve stejném oboru. A je samozřejmé, že musíme uvážit veškeré výše uvedené skutečnosti.
Jak je vidět, není to nic snadného. Proto je lepší, zvláště pokud jste na akciovém trhu začátečníci, se obrátit na profesionála. Ten posoudí vaše plány, poradí, kam nejlépe investovat, a pomůže zabránit ztrátě peněz. Jistě, nechá si za své služby zaplatit, avšak zvláště začátečníci by bez jeho vedení ztratili podstatně více peněz. Takže se to v konečném důsledku vyplatí.